Turbošalina na staréch glajzách
neproveditelný

Trmácíte se každý den půl hodinu šalinou do centra? Již nebudete muset!
Projekt výrazně zrychlí spojení mezi vzdálenějšími částmi Brna a to bez nutnosti výstavby nových kolejí.

Vložením rychlostních spojů do upraveného jízdního řádu, které zastavují pouze v několika uzlových zastávkách, lze docílit výrazné zkrácení dojezdových časů z okrajových čtvrtí, zejména z Bystrce, Líšně, Řečkovic a Starého Lískovce.

Ná páteřní lince 1 budou zavedeny zrychlené spoje, které vyrazí z konečné stanice těsně před následujícím standardním spojem. Zrychlený vůz bude zastavovat pouze na klíčových zastávkách, čímž ušetří čas nutný pro zastavení na málo využívaných místech.

Jakmile rychlý vůz dostihne standardní spoj jedoucí před ním, bude ho následovat do nejbližší zastávky umožňující vyhnutí. V první fázi se využijí stávající vhodné zastávky, například Výstaviště-hlavní vstup, které umožňují vyhnutí již dnes. Později se takto upraví další zastávky.

Odhadované zrychlení je 25%, což například spoj z Ečerové v Bystrci na Hlavní nádraží zrychlí ze stávajících 30 minut na 22 minut. Na trase je 15 zastávek, 10 z nich by spoj projížděl, na každé ušetří 45 sekund, dohromady tedy zhruba 8 minut.

Po ověření pilotního provozu bude možné obdobný systém zavést i na dalších linkách, například číslo 8, a zrychlit tak spojení Starého Lískovce a Líšně s centrem Brna.

Uvedený systém je běžný v železniční dopravě nebo systémech metra, například v New Yourku. Pokud by se tento systém podařilo realizovat v Brně, zařadilo by se naše město mezi průkopníky v městské dopravě.


Veřejný přínos projektu: Rychlejší spojení naláká nové cestující, kteří místo automobilu zvolí hromadnou dopravu. Tím se ušetří náklady na budování parkovacích míst. Nezanedbatelný je též přínos pro čistotu ovzduší, potažmo zdraví lidí.

Také stávající cestující ušetří čas strávený dojížděním do zaměstnání. Při vypravení 25 zrychlených spojů denně a průměrné obsazenosti 50 cestujících ušetří lidé celkově víc něž 300 hodin svého času každý den.

Navrhovatel:
David Žák
 
Kontaktovat navrhovatele
Název:
Turbošalina na staréch glajzách
Lokalita:
BRNO
Rozpočet:
2 720 000 Kč
Tématická oblast:
Doprava
Délka realizace:
12 měsíců
Počet líbí se mi:
11
Status:
neproveditelný
Posouzení proveditelnosti (Více informací)
Odbor dopravy

Projekt není vázán na žádnou lokalitu

Rozpočet projektu - návrh
Popis položky Počet jednotek Cena za jednotku Cena celkem
Úprava jedné zastávky pro vyhýbání 1 2 000 000 2 000 000
Organizační opatření 1 200 000 200 000
Projektová dokumentace 1 220 000 220 000
Údržba a optimalizace systému 3 100 000 300 000
Cena celkem: 2 720 000 Kč
Posouzení proveditelnosti
Subjekt Odůvodnění Závěr
Odbor dopravy Projekt by vyžadoval velké investice do infrastruktury, na dvou kolejích nelze souběžný provoz běžných a expresních linek provozovat. Uvažovat o expresních tramvajových spojích lze na území Brna uvažovat u trati do Bystrce (jízdní čas z centra 30 minut). Další tratě buď nejsou segregované (většina) či jsou příliš krátké (trať ze Starého Lískovce). Návrh projektu nicméně bereme jako podnět a Dopravní podnik města Brna, a.s. prověří aplikovatelné řešení na území Brna ve spolupráci s některou vysokou školou na území města. neproveditelný